Sådan får du din bog ud at leve!
Din bog fortjener læsere – vi debatterer og lærer at udgive og markedsføre den.
Kurset er rettet mod dig, der er forfatter eller på vej til at blive det, men oplever det som en udfordring at komme i gang med markedsføring og få bogen ud i verden. Også allerede mens du er i gang med at forberede at skrive din bog.
Onsdage kl. 13-16 i DGI- huset i Vordingborg – 11. juni – 20. august – 17. september 2025.
Forskning viser, at det gavner ens mentale sundhed at skrive, og der er efterhånden en stor gruppe, der har taget denne sundhedsfremmende aktivitet til sig.
Mange skriverier bliver liggende i kommodeskuffen, selv om de kunne gavne mange mennesker og skabe flere fællesskaber, ved at blive udgivet.
Der er masser af livsvisdom mange af de tekster, der bliver skrevet, som kunne motivere andre og dermed også være med at skabe yderligere mental og samfundsmæssigt sundhed.
At finde vej til at udgive og markedsføre er ikke let, og det skaber frustrationer ikke at kunne finde ud af udgive. Der er brug for debat og sparring om hvad, hvorfor og hvordan udgiver og markedsfører. Skal man være forsøge sig med etablerede forlag, medudgiverforlag eller udgive via print-on-demand (som er en meget billig måde)? Det kan være svært at navigere i dette landskab. Der er mange faldgrupper, samtidig med bog-/forlagsverdenen er under meget hurtige forandringer nu.
Der er 3 undervisningsdage, hvor deltagerne arbejder i de mellemliggende perioder hver for sig og sammen (det aftales med deltagerne, hvilke kanaler, der skal anvendes til denne sparring
Dag 1
Foredrag: Hvordan producerer man en bog? Fordele og ulempe ved de forskellige metoder.
Debat om, hvilke metoder matcher mest dig og din bog.
Kortlægning af markedsføringslandskabet, hvor der er mange muligheder.
Deltagerne vælger 1-2 muligheder, som de vil afsøge mere viden om samt afprøve.
Efterfølgende laves en artikel om, hvordan man producerer en bog – dels med facts, dels med emner til debat.
Dag 2
Mere teori og debat om, hvordan man får trykt og udgivet en bog.
Foredrag om indgange og holdninger til markedsføring, samt fokus på mindset ift. dette: dig som sælger, hvilken værdi tilfører du læseren, …
Debat om egne lyst og mangel på samme til at sælge og dermed også at markedsføre.
Debat om AI som personlig sekretær i markedsføringsarbejdet.
Erfaringerne fra perioden fremlægges og debatteres.
Debat om hvordan man kan skabe lokale netværk for forfattere og forfattere in spe.
Proceskonsulent laver en måske flere artikler om markedsføringskanaler, samt stiller spørgsmål til overvejelse.
Dag 3
Opsamling på udgivelse af bøger – hvad er vigtigt at få formidlet videre, og hvordan kan deltagerne bidrage til dette.
Her dykkes ned i konkrete problemstillinger og dilemmaer ifm markedsføring, og det videre samarbejde aftales, da markedsføring af en bog er en meget lang, sej og vedvarende proces, hvor der er behov for opbakning for at holde snuden i sporet.
Proceskonsulent skriver artikler ud fra disse debatter.
Holdet drøfter, hvorvidt de vil medvirke til lokale netværk eller hvordan de på anden vis kan understøtte det lokale skrivende miljø.
Pris kr. 950,- for hele forløbet
Undervisere
Proceskonsulent/forfatter og underviser Mona Hvid
Projektleder/forfatter og underviser Lone Rytsel
Tilmelding
Mail til lone@lonerytsel.dk